Sportmedieagenturen har förnyat sitt samarbete med ESS och Svemo till förmån för svenska högstaligan i speedway. Avtalet, som sträcker sig till 2025, öppnar upp för fortsatt utveckling i sportens anda – och en ny TV-rättighetsperiod efter 2022.
Spring Media ingick 2018 ett femårsavtal med elitklubbarnas samarbetsorganisation och Svemo med ambitionen att öka den mediala synligheten av svensk speedway och långsiktigt bygga kommersiella värden både nationellt och internationellt. I takt med att årets upplaga av ’BAUHAUS-Ligan’, det officiella titelnamnet, slår upp premiärportarna signalerar parterna gemensamma krafttag mot framtiden.
”Vi är väldigt stolta över satsningen som gjorts under de senaste åren på en av landets mest publikkära sporter, och har stort förtroende för det arbete och den framtid ESS går tillmötes,” säger Marcus Alm, Head of Operations på Spring Media. ”Vi ser fram emot att tillsammans med ESS och Svemo kunna utveckla svensk speedway genom fortsatta investeringar i TV-sändningarna, att ta fansen närmare förarna bakom visiren och nå ytterligare parter som finner mervärde i en starkt gående produkt.”
Tillsammans har parterna bl.a. lanserat ett centraliserat hemsidenätverk och en egen OTT-kanal vilka inneburit att klubbarna gemensamt kunnat exponera ligasponsorer, samarbeta kring redaktionellt innehåll, och styra live- såväl som arkivsändningar digitalt. Att bryta ut antalet tävlingsdagar från den traditionella ensamma tisdagskvällen till att även köra torsdagar har dubblerat synligheten i rikstäckande medier.
Ligans exklusiva mediepartner 2020-2022, C More, sänder uppgraderade TV-produktioner varje matchdag linjärt på Sportkanalen och streamar övriga ligarace digitalt på C More Play. Nya avtal i starka speedwaynationer som Polen och England är också påkritade.
”Samarbetet med Spring Media har fungerat utmärkt och vi ser mycket positivt på att redan nu förlänga avtalet och kunna planera för det långsiktiga samarbete som det innebär,” säger Mikael Holmstrand, Ordförande ESS. ”En bra TV-produktion och en stark mediapartner är viktigt för att lyfta ligan och sporten till det som dagens idrottskonsumenter kräver och vi ser fram emot att kunna förädla vår produkt tillsammans med Spring Media de kommande åren.”
Trots ett hårt slående Covid-år 2020 lyckades parterna genomföra en enkelserie som i slutändan nådde rekordsiffror i medial synlighet nationellt. Årets säsong går officiellt av stapeln den 1 juni och beräknas köras i sin helhet med 82 färgsprakande bataljer för fans såväl på arenorna som nationellt och internationellt att åtnjuta.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Marcus Alm – Head of Operations, Spring Media | marcus.alm@springmedia.se