Ny marknadschef för Elitspeedway Sverige

Elitserien i Speedway, ESS, avlutar 2018 med nya publikrekord och tar nu nästa kliv för fortsatt utveckling. Sveriges tredje största publikidrott har medvind och ser stora möjligheter att kommersialisera idrotten ytterligare via en nytillträdd marknadschef.

– Totalt har Elitserien, inklusive finalmatcherna, haft 3235 personer i snitt på arenorna under de 66 matcherna 2018. Vi får gå tillbaka tio år för att hitta ett lika stort publikintresse och jämför vi med 2017 har vi ökat pubsliksnittet med 200 åskådare per match ungefär. De avslutande SM-finalerna i Målilla och Eskilstuna sågs av en total arenapublik på drygt 15 000 personer och vår egen Tv-kanal Speedway Play har under hela säsongen slagit nya rekord i antal tittare. Vi märker också ett stadigt ökande intresse hos de sponsorer och partners som är involverade i Elitspeedway lokalt och ser stora möjligheter att attrahera nya centrala partners, säger Dennis Fredriksson som är ny marknadschef för Elitspeedway Sverige.

På centralnivå öppnar nu ESS upp möjligheter för sponsorer att köpa liganamnet Elitserien, men också möjligheten att synas på samtliga Elitseriearenor och Speedway Play med olika lösningar.

ESS nya marknadschef Dennis Fredriksson kommer närmast från simidrotten och har på uppdrag av Svensk Simning bl.a byggt upp Malmsten Swim Open Stockholm samt Europas största pristour i simning, Nordic Swim Tour, där även Bergen och Helsingfors ingår. Dessa är uppdrag han kommer att fortsätta med parallellt med arbetet för Elitspeedway Sverige.

– Speedway är för mig en ny spännande idrott att arbeta med. Det görs ett stort professionellt arbete ute i klubbarna och sporten har en trogen samt ökande publik i alla åldrar. Jag ser mycket fram emot att tillsammans med ESS kommersialisera Elitspeedway ytterligare och öka dess marknadsposition med nya starka företag och varumärken till sporten, säger Dennis Fredriksson.